خوش آمدید

جستجو

تبلیغات





ارائه چهار چوب نظری برای توسعه تربیت ایرانی اسلامی با رویکرد استفاده حداکثری از وضع موجود فعالیت ها

    ارائه چهار چوب نظری برای توسعه تربیت ایرانی اسلامی

    با رویکرد استفاده حداکثری از وضع موجود فعالیت های ورزشی مدارس ابتدایی

    مهدیار مرصعی

    کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور تهران، دبیر ورزش آموزش و پرورش شهر ری

    مقدمه

    استفاده از ساعت درس تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی مدارس همیشه چالشی فرا روی مسئولین ورزش مدارس کشور بوده است. ارائه طرح ها و سیستم های نظارتی می تواند کمک به سزایی بر روند دستیابی به وضع مطلوب باشد اما جدای از این موارد عدم دقت و بررسی دقیق وضعیت موجود فعالیت های ورزشی مدارس با محوریت ارکان آموزشی اعم از مدیران ، معلمین ورزش و معلمین سایر دروس و همین طور امکانات موجود اشتیباهی بزرگ خواهد بود. متاسفانه مدیران ارشد ورزش آموزش و پرورش به جای نگاه از بالا به مسایل می بایست نگاه خود به درون مدرسه برده و مشکلات ورزشی درون مدارس را بررسی و ارائه راهکار نمایند. این پژوهش به دنبال بررسی وضع موجود فعالیت های ورزشی مدارس کشور بوده و ارائه راهکار های نظری برای توسعه تربیت ایرانی اسلامی با استفاده حداکثری از وضعیت موجود مدارس دارد.

    روش شناسی

     برای شناخت از وضع موجود فعالیت های ورزشی مدارس لازم بود به بررسی بخشنامه ها و دستور العمل های 5 سال اخیر پرداخت و به منظور بررسی امکانات تعداد 5 آموزشگاه با کارکنان آن در سال تحصیلی 94-1393 (148 (n=به شیوه دردسترس به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند و به روش مصاحبه با تمامی ارکان آموزشی به بررسی وضعیت موجود فعالیت های ورزشی از منظر رویه ها و امکانات پرداخته شد و همچنین برای دستیابی به چهار چوب نظری برای توسعه تربیت ایرانی اسلامی با استفاده از پرسشنامه باز پاسخ از افراد مصاحبه شونده خواسته شد تا 10 راهکار خود را به ترتیب اولویت بیان نمایند.

    یافته ها

    بعد از مصاحبه با تمام ارکان آموزش مدارس رویه ها موجود شامل طرح ژیمناست برای پایه دوم ابتدایی، طرح سباح برای پایه سوم ابتدایی، طرح طناورز برای پایه چهارم ابتدایی، طرح آموزش تنیس روی میز برای پایه پنجم، طرح آموزش دومیدانی، طرح راست قامتی برای اصلاح ناهنجاری های بدنی، المپیاد درون مدرسه ای ، مسابقات ورزشی در رشته های متنوع برون مدرسه ای  ، برگزاری ساعت درس تربیت بدنی وورزش صبحگاهی به عنوان رویه های موجود بررسی شد که در این میان وضعیت طرح طناورز ، طرح آموزش تنیس روی میز و دومیدانی ، برگزاری ساعت درس تربیت بدنی و المپیاد درون مدرسه ای و برون مدرسه ای در دست اقدام بوده است و سایر طرح ها به دلیل عدم امکانات کافی به اجرا گذاشته نمی شدند. در این مدارس از منظر امکانات ورزشی حداقل امکانات ورزشی از قبیل توپ های رشته های ورزشی آموزشگاهی ، طناب و راکت تنیس روی میز برخوردار بودند. در جمع بندی چگونگی استفاده از فرصت های ورزشی مدارس از پرسشنامه های جمع آوری شده آن ها را به صورت جدول زیر بیان می گردد:

     

     

    ردیف

    راهکار برای توسعه تربیت ایرانی اسلامی

    رویه هدف

    1

    انتخاب تعداد 10 حرکت از مجموعه نرمش های بدون وسیله ورزش زورخانه ای

    ورزش صبحگاهی

    2

    تنظیم سوگندنامه جامع اخلاقی المپیاد درون مدرسه ای با محتوی مصادیق رفتاری تربیت ایرانی اسلامی و ایجاد اتحاد گفتمان تمامی ارکان آموزشی مدرسه و اولیاء با محوریت معلم ورزش

    المپیاد درون مدرسه ای

    3

    برگزاری کلاس درس تربیت بدنی ارزش محور منطبق با مفاد سوگندنامه وشکل دهی طرح درس ها با استفاده از شیوه های تربیت اسلامی همچون قصه گویی و....

    (هر جلسه یک ماده هدف گیری شود)

    ساعت درس تربیت بدنی و هنگام اجرای طرح ها و قبل از برگزاری مسابقات المپیاد درون مدرسه ای

    4

    ارزیابی فصلی از میزان پیشرفت تربیتی دانش آموزان با استفاده از مشارکت تمامی ارکان آموزشی

    تمامی فرصت های آموزشی مدرسه

    5

    اختصاص  هر هفته آموزشی منطبق با مفاد سوگندنامه

    (برای نمونه هفته احترام)

    تمامی فرصت های آموزشی مدرسه

     

    نتیجه گیری

    پیشنهاد می شود برای اجرایی شدن راهکار های مورد بحث از این پژوهش دستور العملی با عنوان  دستور العمل جامع تربیت ایرانی اسلامی با محوریت ورزش توسط معاونت تربیت بدنی آموزش و پرورش تنظیم گردد و با برگزاری جلسات سیستم اتحاد گفتمان ارکان آموزشی در تمامی مدارس کشور منطبق بر دستور العمل مقدمات اجرای فراگیر ان را فراهم نمایند.

     

    منابع:

    1-     آزمون، جواد و همکاران، ضمیمه کتاب تربیت بدنی دوره ابتدایی ویژه معلمان پایه سوم، اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی، چاپ اول، 1392.

    2-     آزمون، جواد و همکاران، ضمیمه کتاب تربیت بدنی دوره ابتدایی ویژه معلمان پایه دوم، اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی، چاپ اول، 1391.

    3-     ارشاد، طیبه و همکاران، کتاب معلم درس سلامت و تربیت بدنی ششم دبستان، اداره کل چاپ و توزیع کتاب های درسی، چاپ اول، 1391.

     


    این مطلب تا کنون 15 بار بازدید شده است.
    منبع
    برچسب ها : تربیت ,ورزشی ,مدارس ,مدرسه ,بدنی ,موجود ,تربیت بدنی ,ایرانی اسلامی ,ورزشی مدارس ,تربیت ایرانی ,درون مدرسه ,تربیت ایرانی اسلامی ,توسعه تربیت ایرانی ,برای توسعه تربیت ,تمامی ارکان آموزشی ,
    ارائه چهار چوب نظری برای توسعه تربیت ایرانی اسلامی با رویکرد استفاده حداکثری از وضع موجود فعالیت ها

تبلیغات


    محل نمایش تبلیغات شما

پربازدیدترین مطالب

آمار

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

تبلیغات

محل نمایش تبلیغات شما

آخرین کلمات جستجو شده